افزودن سوالات متداول (FAQ) و نمایش آن در نتایج جستجوی گوگل

 


وندا نوژن

در هنگام جستجو در گوگل احتمالا بارها به صفحات و سایت‌هایی برخورد کرده‌اید که در زیر لینک آن‌ها، فهرستی از سوالات متدوال به همراه پاسخشان نمایش داده می‌شوند.



نمایش «سوالات متداول» (FAQ) در نتایج جستجوی گوگل، باعث افزایش نرخ کلیک کاربران (CTR) می‌شود؛ یعنی به عبارتی با ترغیب کاربر به کلیک، درصد جستجوهایی را که منجر به کلیک روی نتیجه جستجو می‌شوند افزایش می‌دهد. از آنجایی که CTR یکی از معیارهای مهم سئو هست، بنابراین نمایش سوالات متدول می‌تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک کند.

ساخت Schema FAQ

اما چطور می‌توان این سوالات متدول را به هر صفحه دلخواه سایت وردپرسی برای نمایش در نتایج جستوی گوگل اضافه کرد؟

خب خوشبختانه کار پیچیده‌ای نیست و برای انجامش روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به یکی از بهترین آن‌ها اشاره می‌کنم. در ابتدا به FAQPage JSON-LD Schema Generator وارد شوید و مثل شکل زیر با وارد کردن سوال‌ها و جواب‌های دلخواه خود در ستون سمت چپ، خیلی ساده کدهای اسکریپ آن را در ستون سمت راست تحویل بگیرید. ضمنا خط آخر این کدها را که صرفا تبلیغ سایت سازنده FAQ است می‌توانید حذف کنید:

1<!--FAQPage Code Generated by .../faq/-->


افزودن FAQ به برگه

حالا می‌ماند اضافه کردن این اسکریپت به سایت شما. برای این کار افزونه Header and Footer Scripts یا مشابه آن را نصب و فعال کنید. حالا بعد از این به هر برگه دلخواهی که بروید، می‌توانید اسکریپی را که در مرحله قبل کپی کرده‌اید به قسمت Head آن برگه اضافه کنید.



افزودن لینک در پاسخ‌ها

ممکن است بخواهید در پاسخ‌های هر سوال، به صفحه‌ای از سایت خود هم لینک بدهید. در این حالت از همان تگ <a> کد HTML در متن جواب استفاده کنید (البته با یک تغییر جزئی که در ادامه به آن می‌رسیم). مثلا:

1<p>برای اطلاع بیشتر با<a href=\"https://example.com/\"> واحد فروش</a> تماس بگیرید</p>

نکته اول: اگر به کد بالا دقت کنید، می‌بینید که قبل از هر ( “ ) از یک ( \ ) استفاده شده که ممکن است عجیب به نظر برسد. اما این کار برای جلوگیری از بروز خطای اسکریپت است.

نکته دوم: می‌توانیدبه جای ( " ) از ( ‘ ) بدون نیاز به ( \ ) استفاده کنید. مثلاً:

1<p>برای اطلاع بیشتر با<a href=’https://example.com’> واحد فروش</a> تماس بگیرید</p>

نکته سومگوگل در این مورد فقط استفاده از تگ‌های HTML زیر را قبول می‌کند:



بررسی نتیجه کار

برای اینکه مطمئن شوید افزودن FAQ به درستی صورت گرفته، به صفحه Rich Results Test بروید، لینک برگه‌ موردنظر را وارد کنید و منتظر اتمام آنالیز بشود. اگر نتیجه زیر ظاهر شود، به این معنی است که FAQ شما به درستی به صفحه اضافه شده.



تنها نکته مهم پایانی اینکه پاسخ سوالات شما در FAQ یک صفحه باید تا جای ممکن مرتبط با محتوای اصلی صفحه مورد نظر باشد تا گوگل آن را مناسب نمایش در نتایج جستجو ببیند و به عبارتی گوگل همانطور که در سیاست‌های خود اعلام کرده، تضمینی برای نمایش FAQ شما در نتایج جستجو نمی‌دهد.


نظرات